Thursday, April 28, 2011

Prestasi Dinar & Dirham Kelantan

Assalamualaikum Sidang Pembaca
Agak sekian lama tiada posting baru yang terukir di dada blog HakikatEmas. Namun begitu perjuangan tetap diteruskan didalam arena Emas/Perak, Dinar/Dirham & Muamalah Islam.
Sepertimana Harga Dinar & Dirham Kelantan yang tertera di atas, kita dapat lihat lonjakkan ke paras yang tertinggi selama ianya dilancarkan. Mahu tak mahu kita harus akui bahawa hakikat dinar(emas) dan dirham(perak) tetap terbukti sepanjang zaman - 'Fluctuation In Growing Path'.
Manakala graf disebelah (data terawal setakat 26Januari2011) menunjukkan kenaikan yang mendadak dinar dan dirham Kelantan.


Harga Dinar Pada 26Jan2011
RM 618.00

Harga Dinar Pada 29Apr2011
RM 700.00





Harga Dirham Pada 26Jan2011
RM 18

Harga Dirham Pada 29Apr2011
RM30







Kadar Kenaikan selama ~3bulan adalah

Dinar Kelantan : 13.27 % Dirham Kelantan : 66.67 %

Sila rujuk perbandingan prestasi Dinar dan Dirham Kelantan sebagaimana Graf di bawah.


Tetapi sekiranya sidang pembaca merujuk kepada posting saya sebelum ini, iaitu pada bulan Ogos 2010 ( klik sini ), saya pasti anda akan lebih teruja dengan kadar kenaikan yang telah berlaku.

Prestasi Dinar & Dirham Kelantan dalam masa kurang setahun (~ 8 bulan ) adalah

Dinar Kelantan : ~19.45 % Dirham Kelantan : ~ 130.77 %

Mungkin anda sudah biasa dengan pelaburan di bidang Hartanah (Rumah, Tanah, Kilang dll) dan juga Pasaran Saham (Bon, Saham, Unit Trust dll) yang mana MATLAMAT utama adalah 'Capital Gain' dan 'Dividen'. Jadi tidak salah sekiranya anda semua bertindak hari ini untuk kembangkan Portfolio Pelaburan anda dengan mengumpul Dinar & Dirham Kelantan. Walaupun dinar/dirham zatnya adalah emas/perak, namun sifatnya cukup menyerlah iaitu

Dinar & Dirham
sebagai
SIMPANAN, PELABURAN & MATAWANG

No comments:

Post a Comment